تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۳۶
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۰۰۵۲۹
سرویس خبر : زمین شناسی
چرا نواحی امید بخش شناسایی نمی‌شوند؟

دستگاه‌های اکتشافی مثل معادن قدیمی فرسوده هستند | سرخوردگی دانشجویان زمین شناسی از نبود اطلاعات

‌می‌متالز - بسیاری از پژوهش‌هایی که در سرتاسرجهان برگزار می‌شود سمت کانسار‌های پنهان معدنی متمایل شده اند، اما در ایران دسترسی به اطلاعات و تجهیزات جدید در این باره از اکتشاف هم سخت‌تر شده است.

به گزارش می‌متالز، محمد امین جعفری، کارشناس ارشد زمین شناسی در خصوص مناطق امید بخش معدنی گفت: طی سال‌های اخیر بخش زمین شناسی معدنی سمت کانسار‌های پنهان متمایل شده است. بسیاری از پژوهش‌هایی که در سرتاسرجهان برگزار می‌شود سمت کانسار‌های پنهان معدنی رفته اند.

جعفری افزود: درحال حاضر کانسار‌های بسیار زیادی وجود دارد که هنوز شناخته نشده اند و یا برخی کانسار‌ها به سختی شناسایی می‌شوند؛ که برای این موارد یکسری کار‌های اساسی و مهم انجام شده است.

وی تصریح کرد: شناسایی نواحی امید بخش معدنی اول توسط چینی‌ها شناسایی شد و بقیه دنیا هم آن را با روش‌های مختلف شروع کردند. ما هم می‌توانیم در این حوزه فعالیت کنیم و به نتایج خوب و قابل قبولی برسیم. به خصوص این که مقالات خوبی در این رابطه ارایه شده است و افراد قوی در این حوزه کار می‌کنند.

به گفته جعفری، بخش‌هایی در کشورمان وجود دارد که سرب و روی آن مناطق مورد اکتشاف قرار نگرفته است. یا سمت سبزاور و شاهرود هم یکسری ذخایر کرومیت وجود دارد که هنوز شناسایی نشده است. همچنین در جنوب کرمان نواحی پر پتانسیل مس و طلا داریم که آن‌ها هم خیلی جای کار دارند.

کارشناس ارشد زمین شناسی تصریح کرد: در هر منطقه براساس ویژگی‌های زمین شناسی که دارند می‌توانیم به دنبال یکسری مواد معدنی خاص باشیم. زیرا ایران واقعا جای کار دارد و همین الان هم خیلی کار‌ها می‌توان در این حوزه انجام داد.

چیزی که درحال حاضر مهم است و درباره آن اطلاع داریم این است که تمامی دستگاه‌های اکتشافی برای معادن قدیمی هستند و باید حتما بر روی آن‌ها بازنگری صورت پذیرد

وی درباره نتیجه بخشی اکتشافات تصریح کرد: چیزی که درحال حاضر مهم است و درباره آن اطلاع د اریم این است که تمامی دستگاه ها‌ی اکتشافی برای معادن قدیمی هستند که باید حتما بر روی آن‌ها بازنگری صورت پذیرد.

وی درباره روش‌های اکتشافی معادن گفت: یکی از روش‌هایی که مورد شناسایی قرار گرفته است تلفیق روش‌های متعدد برای شناسایی مناطق امید بخش معدنی است.

وی تاکید کرد: در علم زمین شناسی می‌توان از سایر علوم هم کمک گرفت. مثل مغناطیس سنجی، زمین شناسی ساختاری و بسیاری رشته‌های دیگر که اگر تمامی این پارامتر‌ها را کنار همدیگر بگذاریم می‌توانیم ذخیره‌های پنهان و مناطقی که امکان کانی زایی دارند را مورد شناسایی قرار دهیم.

دانشجوی دکترای زمین شناسی ادامه داد: کاری که ما انجام می‌دهیم این است که از هر کدام از علوم کار‌هایی که به شناسایی کانسار‌های پنهان کمک می‌کنند استفاده می‌کنیم؛ که یکی از آن‌ها علم مغناطیس سنجی است که زیر شاخه‌ی علم ژئوفیزیک است.

جعفری تصریح کرد: با استفاده از هواپیما یکسری دیتا از مناطق مورد مطالعه مان برداشت می‌کنیم که این دیتا‌ها می‌آیند یکسری امواج به داخل زمین ارسال می‌کنند که این امواج با توجه به چگالی منابعی که زیر زمین وجود دارد دیتای‌ی برداشت می‌کنند. این دیتا‌ها هرچه سنگین‌تر باشد این عدد بزرگتر است و ممکن است خاصیت فلزی داشته باشد؛ و در مقابل هرچه دیتا سبک‌تر باشد عدد کوچکتر خواهد بود. این اعداد نشان می‌دهد چیزی که خاصیت فلزی یا مغناطیسی داشته باشد در آن منطقه وجود دارد یا ندارد.

وی افزود: برای شناسایی این موارد هم نرم افزار‌های خاصی وجود دارد که این دیتا‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند و یک نقشه برای آن تعیین می‌شود؛ که این نقشه به ما آنومالی می‌دهد و مساله‌ای که مدنظر ماست مورد شناسایی قرار می‌گیرد.

او گفت: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای که یکسری هایشان در دسترس هستند را دانلو می‌کنیم و با استفاده از یکسری شاخص ها، که داخل کتاب‌های بین المللی وجود دارد استفاده کرده و موارد مختلف را شناسایی می‌کنیم. در نتیجه با استفاده از دیتا‌هایی که شناسایی شد به صورت سیستماتیک یا غیر سیستماتیک داده‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرارمی دهیم و غلظت کانسار مورد نظرمان را برداشت می‌کنیم.

این کارشناس گفت: در نهایت با استفاده از نقشه‌های زمین شناسی گسل‌های مناطق مورد نظر شناسایی می‌شوند. درنهایت تمامی نقشه‌هایی که به دست می‌آید را باهم تلفیق می‌کنیم. زیرا هرکدام از علوم برای ما مشخص می‌کنند که مثلا در این منطقه چه نوع معدنی وجود دارد.

وی در خصوص مشکلاتی که در زمینه شناسایی معادن جدید در ایران وجود دارد بیان کرد: مشکلات متعددی در این راستا وجود دارد که از جمله مهمترین آن‌ها این است که متاسفانه به دانشجویان و پژوهشگران حوزه زمین شناسی بهای لازم داده نمی‌شود. اگر با ۱۰ تا ۱۵ میلیون بتوانیم دیتاسازی را انجام دهیم و رویشان مانور بدهیم چنین کاری را برایمان نمی‌کنند و متاسفانه بودجه در اختیارمان قرار نمی‌دهند تا کار‌های پژوهشی را انجام دهیم.

از ما یک انتظار بی جایی دارند که ما ذخیره‌های خوب را با یک قیمت خیلی کم برایشان شناسایی کنیم که این مساله اصلا امکان پذیر نیست

به گفته وی؛ این درحالی است که از ما یک انتظار بی جایی دارند که ما ذخیره‌های خوب را با یک قیمت خیلی کم برایشان شناسایی کنیم که این مساله اصلا امکان پذیر نیست.

کارشناس ارشد زمین شناسی خاطرنشان کرد: شرایط به گونه‌ای شده است که درحال حاضر دیگر آن اعتماد لازم و کافی وجود ندارد و دلیل این امر هم اصلا مشخص نیست. درحالی که اگر بودجه مناسبی در اختیار بخش زمین شناسی قرارداده شود نواحی امید بخشی معدنی به خوبی شناسایی می‌شود. آ

وی در پاسخ به این سوال که طی سال‌های اخیر چه معادن ارزشمندی شناسایی شده اند بیان کرد: معادن مس کرمان و معادن سرب روی است که روی این معادن درحال حاضر مانور‌های خوبی داده می‌شود. البته کنار سرب و روی هم یکسری عناصر خاص است که بر روی آ نها هم مطالعاتی انجام می‌شود. علاوه بر این موارد یکسری عناصر فرعی هم وجود دارد که راه خودش را پیدا می‌کنند و براساس کارایی‌هایی که در تجارت دارند در اولویت قرار می‌گیرند.

وی در خصوص اکتشاف معادن سنگ‌های قیمتی بیان کرد: یکسری معادن در خراسان رضوی، مشهد و برخی مناطق دیگر وجود دارند؛ اما به خاطر بالا بودن هزینه اکتشاف سمت اکتشاف این گونه معادن نمی‌روند.

جعفری تاکید کرد: البته برخی‌ها هم اعتقاد دارند سنگ‌های قیمتی مانند سرب و روی و طلا ارزش سرمایه گذاری ندارند، برای همین بر روی این گونه معادن اصلا سرمایه گذاری نمی‌کنند و معادن به صورت راکد باقی مانده است.

به گفته وی، حتی یکسری معادن وجود دارد که به معادن استراتژیک معروف است و آن‌ها هم جای کار دارند تا به بهره برداری برسند؛ اما هنوز کاری روی این گونه معادن هم انجام نشده است که برخی از آن‌ها سمت زنجان هستند.

جعفری در خاتمه عنوان کرد: باید به پژوهشگران حوزه معدن و زمین شناسی اهمیت بیشتری داده شود. آن‌ها فقط احتیاج به یکسری دیتا‌های اولیه دارند؛ که نیاز به همکاری بیشتری از سمت دولت دارند تا کارهایشان روی روال عادی سپری شود در حالی که هم اکنون دانشجویان علاقه‌مند از کمبود شدید اطلاعات رنج می‌برند و ادامه این روند عملا این علاقمندان به این نوع فعالیت‌ها را سرخورده می‌کند.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده